Vigo-paneeli häivytti harhaluuloja

Vigo-kiihdyttämöohjelman tarkoitus on nopeuttaa suomalaisten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Ohjelmaa on pidetty jopa hieman salamyhkäisenä ja sitä on myös kritisoitu. Näihin ennakkoluuloihin pureuduttiin rohkeasti Spinnon paneelimuotoisessa aamukahvitilaisuudessa 25.3. Paneelissa käsiteltiin Vigo-kiihdyttämöiden roolia ja tuloksia, Vigo-ohjelman sisältöä ja rahoitusta sekä kohdeyritysten saamia hyötyjä.

Paneelissa Vigo-kiihdyttämöiden edustajina olivat Veturin Jussi Harvela, Timo Ahopelto LifeLinesta, KoppiCatchin Harry Santamäki sekä Vigo-ohjelman koordinaattori PROFict Partnersia edustava Seppo Ruotsalainen. Paneelia moderoi Spinnon yrityskehitysasiantuntija Mikael Huhtamäki.

Vigo-yrityskiihdyttämöt ovat itsenäisesti toimivia yrityksiä, jotka valitsevat ohjelman kohdeyritykset itse ja neuvottelevat sopimukset tapauskohtaisesti. Ohjelman kiihdyttämövaihe kestää 18–24 kuukautta ja sen tavoitteena on luoda yritykselle toiminnalliset ja rahoitukselliset valmiudet nopeaan kasvuun kansainvälisillä markkinoilla. Vigot tulevat osakkaaksi yrityksiin ja toimivat myös usein yritysten strategisissa ja/tai operatiivisissa tehtävissä.

Vigo-ohjelmaan pääsyn yleisinä valintakriteereinä panelistit pitivät yritysten hyvää tiimiä sekä toimialalta erottuva liikeideaa. LifeLinen Timo Ahopelto painotti, että perustajatiimissä on oltava ainakin yksi henkilö, joka on valmis sitoutumaan yritykseen pidemmäksi aikaa. Mutta, jos yrityksen ja LifeLinen välille tulee ryppyjä rakkauteen, on yrityksellä mahdollisuus päästä LifeLinesta irti kolmessa kuukaudessa. Ahopellon mukaan heidän intresseissään ei ole roikkua yrityksessä, jos molemmilla ei ole aidosti halua tehdä töitä yhteisessä toimintakentässä. 

Yritykselle Vigo-ohjelma voi maksaa jopa 9000 euroa kuukaudessa. KoppiKatchin Santamäki myönsi, että se on iso raha yrittäjälle, mutta painotti Vigojen istuvan samassa veneessä yrittäjän kanssa. Santamäen mukaan kuukausimaksu on liukuva ja kahdessa vuodessa se saattaa liukua jopa nollaan. LifeLinen Ahopelto totesi väitteen ”Vigot riistää” olevan naurettava, sillä he eivät todellakaan lähde hankkeeseen mukaan konsultin roolissa vaan kanssayrittäjinä. Ahopelto kertoi LifeLinen jopa lopettaneen kuukausilaskutuksen nähdessään, etteivät voi tuoda enää lisäarvoa yritykselle. ”Meitä kiinnostaa omistuksellinen komponentti ja yhtiön etu. Sitoudumme nostamaan yhtiön arvoa”, Veturin Harvela lisäsi. Harvela kertoi Veturin tehneen Vigo-ohjelman aikana noin 4 sijoitusta 50–100 000 euron väliltä. Santamäki paljasti KoppiKatchin sijoittaneen 7 yritykseen 10–50 000 euron väliltä. Ahopelto taas totesi LifeLinen tehneen 20–150 000 euron suuruista sijoitusta 14 yritykseen viimeisen 15 kuukauden aikana.

Vigo-ohjelman koordinaattori PROFict Partnersin Seppo Ruotsalainen paljasti kevään aikana Vigo-ohjelmaan syntyvän mahdollisesti 1-2 rahastoa. Lisäksi hän kertoi, että vuoden loppuun mennessä on odotettavissa uusia Vigo-kiihdyttämöitä.  

Tilaisuutta moderoinut Spinnon yrityskehitysasiantuntija Mikael Huhtamäki oli tilaisuuden antiin tyytyväinen ja totesi: ”Vigo-paneelissa Spinno pyrki tuomaan kolmen kiihdyttämön edustajat lähemmäksi hautomoasiakkaitaan. Kiihdyttämöille tarjoutui myös tilaisuus hälventää ohjelmaan mahdollisesti liittyviä väärinkäsityksiä. Spinno pitää Vigo-kanavaa varteenotettavana rahoituskanavana kansainvälistymishakuisimmille startup-yrittäjille. Menestyksellinen yhteistyö kuitenkin edellyttää, että yrityksen ja kiihdyttämön tavoitteet ovat yhteensopivat.”

Tutustu Vigo-ohjelmaan tarkemmin: www.vigo.fi

Spinnon seuraava WAKE UP järjestetään 27.5. aiheella partnerointi

Jaa artikkeli:
Facebook Twitter Linkedin
Kategoriat: Spinnon uutiset. Sisältää asiasanat , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published.