Asiantuntijapalvelut

”Make or buy” – kasvuyrityksen alkutaipaleella ‎
Kasvuhakuinen teknologiayritys kohtaa liki päivittäin tilanteita jolloin on päätettävä, mitä asioita on ‎paras tehdä itse ja milloin on parempi – tai ainoa – vaihtoehto turvautua ulkopuolisen ‎palveluntarjoajan apuun. Ensimmäinen kumppanuus solmitaankin usein juuri Spinnon kanssa, ‎tavoitteena tehostaa toimintaa, varmistaa ajantasaisen tiedon saaminen, työstää asioita yhdessä ‎toisten samassa vaiheessa olevien yrittäjien kanssa sekä laajentaa kontaktiverkostoa ‎kasvuyrittäjyyden kannalta hyödyllisiin suuntiin. ‎

Vastaavalla tavalla kannattaa toimia myös silloin, kun liiketoiminnan kehittämiseen tarvitaan ‎erikoisosaamista jolla asiat hoituvat oikein, kustannustehokkaasti ja nopeammin kuin itse tekemällä. ‎Silloin yrittäjätiimi voi keskittyä siihen mitä he parhaiten osaavat – oman liikeideansa eteenpäin ‎viemiseen.‎

Peruspalvelut ovat asioita joita liki jokainen yritys tarvitsee joko jatkuvasti tai jossain ‎kehitysvaiheessa:‎

Tilitoimisto

  • Maksatko paperitositteiden tallennuksesta?‎
  • Asennettava ohjelmisto vai Internet-pohjainen palvelu?‎
  • Julkisella rahoituksella toteutettavien projektien (Tekes, ELY-keskus yms.) seuranta ja raportointi?‎
  • Oikea hintataso ja hinnoittelun rakenne toiminnan laajuuden muuttuessa?‎
  • Asiantuntemus ja muiden kasvuyrittäjien kokemus palvelun laadusta?‎
  • Raportointi ja neuvonta myös englanniksi esim. kansanvälisille rahoittajille?‎
  • Mahdollisuus antaa ulkopuolisille kirjanpidon ja raporttien katseluoikeus ?‎
  • Jatkuvuuden turvaaminen, kun yritys kasvaa ja kansainvälistyy?‎

Tilintarkastaja

  • Missä vaiheessa tarvitaan?‎
  • Mitä rahoittajat eri vaativat tilintarkastukselta?‎
  • Kannattaako ”isosta nimestä” maksaa?‎
  • Paikallinen vai kansainvälinen?‎

Lakiasiat

  • Millainen toimisto mihinkin tarpeeseen?‎
  • Mistä kannattaa maksaa?‎
  • Mallisopimukset ja sopimuspohjat?‎
  • Helpdesk-palvelu?‎
  • Erityisasiantuntemus ja -palvelut start-up –yrityksille? ‎
  • Muiden kasvuyrittäjien kokemus palvelun laadusta?‎
  • Kansainvälinen verkosto?

Yritysilmeen suunnittelu ja toteutus

  • Kokemus aloittavien teknologiayritysten palvelemisesta?‎
  • Asiakaspalvelu, aloitteellisuus ja kokemus aloittavien yritysten realiteeteista?‎Verkkosivujen ilme ja käytettävyys?‎
  • Muiden kasvuyrittäjien kokemus palvelusta?

Markkinointiviestintä

  • Milloin tiedottaminen kannattaa ulkoistaa?‎
  • Kannattaisiko PR-toimistoa käyttää jatkuvasti vai tapauskohtaisesti?‎
  • Kotimainen ja kansainvälinen tiedottaminen?‎
  • Tuotepuffit ja/vai asiakeskeinen tiedottaminen?‎
  • Miten ylitän julkaisukynnyksen?‎
  • Sosiaaliset mediat, blogit ja hakukonenäkyvyys?‎
  • Miten tiedotteiden jakelu kannattaa hoitaa?‎
  • Miten tuotan laadukkaita presentaatioita ja videoita?‎

 

Kehittämisprojektit
Kehittämishankkeisiin liittyy usein haasteita joiden voittaminen vaatii tietoa, taitoa, kokemusta ja ‎kontakteja. Monesti yrittäjällä on aiemmasta työelämästään esim. suuren yrityksen palveluksessa ‎runsaasti kokemusta ja kontakteja. Voi kuitenkin käydä niin, että pääasiassa suuryrityksiä palveleva ‎konsultti ei välttämättä olekaan start-up’in kannalta ihanteellinen palveluntarjoaja. Konsulteilla on ‎myös tapana korostaa omia erityisvahvuuksiaan ja taitavasti muotoiltu toimeksianto on välttämätön ‎yhteismitallisten, vertailukelpoisten tarjousten saamiseksi. ‎

Kehittämisprojektin vaiheita

  • Lähtötilanteen, tavoitteen ja ongelmien tunnistaminen
  • Hankkeen priorisointi rahan ja ajan suhteen
  • Toimeksiannon määrittely
  • Palveluntarjoajien etsiminen
  • Kilpailutus, tarvittaessa hankintalain määräysten mukaan
  • Tarjousten avaus ja vertailu
  • Tilaus tai hankintasopimuksen teko
  • Toteutustyön seuranta
  • Tulosten analysointi ja hyväksikäyttö
  • Projektin lopetus ja johtopäätökset‎ ‎

Tyypillisiä kasvuyrityksen kehittämishankkeita ovat mm.:‎

Yritystason markkinointi, analyysit ja strategia

  • Markkinavalidoinnit
  • Markkinaselvitykset ‎
  • Kilpailija-analyysit
  • Markkinointikanavat

Immateriaalioikeuksiin liittyvät hankkeet ‎

  • ‎”Patenttimaiseman” analysointi‎
  • Freedom-to-operate -selvitys
  • Patentoitavuusselvitys
  • Patentointi kotimaassa ja kansainvälisesti
  • Tavaramerkit

Ihmiset

  • Operatiivisten avainhenkilöiden rekrytointi
  • Hallituksen vahvistaminen
  • Hallitustyöskentelyn kehittäminen
  • Työilmapiiriselvitykset
  • Tiimityön kehittäminen

Rahoitus

  • Rahoitussuunnitelman ja -laskelmien laatiminen
  • Rahoituslähteiden kartoitus
  • Sijoittajapresentaation ja –esitteen laatiminen
  • Due Diligence prosessi
  • Rahoitusjuridiikka

Tuotekehitys

  • Asiakastarpeiden selvittäminen
  • Kustannus- ja hintaselvitykset
  • Toteutettavuusselvitys ja vaatimusmäärittely
  • Kilpailija- ja IPR-selvitykset
  • Tutkimus-, suunnittelu- ja valmistuskumppanuudet

Yritysjärjestelyt

  • Alustavat selvitykset
  • Kumppanin/kohteen valinta
  • Eri osa-alueiden Due Diligence –selvitykset
  • Omistusjärjestelyt ja rahoitusasiat
  • Sopimusneuvottelut ja –juridiikka

 

Lue sivuiltamme lisää, miten Spinno voi auttaa uusia kasvuhakuisia yrityksiä.
Ota meihin suoraan yhteyttä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Jaa artikkeli:
Facebook Twitter Linkedin