Mikä oikeastaan on hissipuhe? Sitä ei ole sinällään tarkoitettu esitettäväksi hississä vaan nimitys tulee siitä, että puhe on suhteellisen lyhyt. Sitä voisi kuvailla sen mittaiseksi, että hissimatkan aikana kykenisi kaikki tarvittavan tiedon kertomaan hyvin tiivistetysti sekä jollakin järkevällä tavalla jäsennellysti. Sitä voisi kuvailla kahdella sanalla eli lyhyt ja ohimenevä. Se voi myös olla käyntikortti, joita nykyään ei enää jaella niin kuin ennen. Hyvä hissipuhe vastaa kysymyksiin mitä, kenelle ja miksi. Kyse voi siis olla tuotteen myymisestä, itsensä esittelemisestä tai muusta lyhyestä asiasta.
Hyvä hissipuhe työkaluna
Siinä missä liiketoimintasuunnitelma kertoo asioita hyvin tarkasti, hyvä hissipuhe on vastaavasti tiivis eikä se kerro kaikkea, mutta riittävästi ja koostetusti. Hissipuheen on tarkoitus kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi esimerkiksi tuotteesta, omasta palvelusta tai jostakin muusta ideasta sekä saada kuulija nopeasti vakuuttuneeksi aiheesta. Sen on tarkoitus herättää kiinnostusta työnantajassa, yhteistyökumppanissa tai rahoittajassa, kenelle ikinä hissipuhetta onkaan pitämässä.
Sen tärkein elementti on siinä, että sillä antaa mahdollisimman hyvän ensivaikutelman. Sanailu pitää olla sujuvaa, aihe hallussa eikä siitä lähdetä rönsyilemään eikä kerrota, mitä tapahtui vuonna kaappi ja kello. Vain yksi ja vielä ensimmäinen lause siitä ratkaisee, menetätkö pelin vai saatko kiinnostuksen aikaiseksi. Tämä on se puhe, jota ei missään nimessä kannata aloittaa ylimielisellä asenteella tai aliarvioida kuulijaansa.
Miten tunnistaa hyvän hissipuheen?
Hyvä hissipuhe vastaa muutamaan tärkeään kysymykseen. Sen on annettava vastukset siihen, mikä on haaste tai ongelma, johon ratkaisu on, lisäksi sen on kerrottava, kenellä ongelma on, mikä siihen on ratkaisu, mitä hyötyä ratkaisusta on sekä miksi ratkaisusta on oltava kiinnostunut. Kaikki tämä on kerrottava hyvin tiiviisti eli aikaa siihen voi käyttää 30-120 sekuntia. Jos kirjoitat sen paperille, se on vain muutaman lauseen mittainen.
Sanojen on oltava hyvin yksiselitteisiä eikä mitään korulauseita tai jargonia voi käyttää. Myöskin kaikki kuluneet termit on syytä jättää pois ja keskittyä vain olennaiseen. Visuaalinen se voi olla, kunhan et käytä siinä mitään perinteisiä kliseitä sekä tarinan muodossa kerrottuna sillä saa lisää painoarvoa. Se pitää kohdentaa oikealle ryhmälle ja sen pitää herättää mielenkiintoa eli koukuttaa kuulija hetken ajaksi niin, että hän kiinnostuu aiheesta yhä enemmän. Mieti, miten kertoisit siitä, millaisia kasinot kasinot Suomessa ovat ja miten helppoa siellä on pelata.
Toimiiko hyvä hissipuhe brändäämisessä?
Se toimii myös brändäämisessä, joko tuotteen tai itsensä. Hissipuhetta voi käyttää hyväkseen myös hakiessa työpaikkaa. Sillä saavuttaa nopeasti vastapuolen mielenkiinnon ja siksi hissipuhetta onkin hyvä harjoitella etukäteen. Ongelma usein onkin siinä, että ajatuksia ei osaa kiteyttää esimerkiksi puoleentoista minuuttiin. Siinä ajassa ehtii kertoa suhteellisen paljon, jos osaa valikoida oikeat sanat sekä selkeät lauserakenteet. Puheen on myös oltava uniikki, josta sinut tunnistaa ja se on jotakin sellaista, mitä kuulija ei ole vielä aiemmin kuullut. Seuraamalla tarkasti kuuntelijan kehonkieltä, pystyy heti näkemään, miten puhe on toiminut.
Tärkeintä pointteja on yrittää löytää vertailukohde ja esimerkiksi puheen lopussa avoin kysymys, johon kuulijan tekee mieli vastata tai hän kiinnostuu lisää. Pienikin konkreettinen esimerkki kertoo siitä, että et pelkästään pohdi asiaasi teoriassa vaan taustalla on jonkinlainen käytäntö. Yksi hyvä referenssi on myös hyvä mainita, jos mahdollista. Se tietenkin riippuu tarkemmin siitä, mitä hissipuhe käsittelee.
Hissipuhe vaatii aina harjoittelua eikä ole myöskään huono idea esitellä sitä jollekin ystävälle tai perheenjäsenelle ennen sen esittämistä. Hän huomaa varmasti siinä pienet virheet tai epäkohdat, jotka on korjattava ennen varsinaista h-hetkeä.